Zaburzenia osobowości typu Borderline (BPD) to grupa objawów, które mogą obejmować dowolną kombinację depresji, lęku, zaburzeń snu, zachowań impulsywnych, obsesyjnych myśli, intensywnego gniewu, pustki, nienawiści do samego siebie czy też kompulsywnej potrzeby zachowań autodestrukcyjnych .

Ze względu na niesamowicie skomplikowaną strukturę zaburzeń typu Borderline, niestety nie istnieją obecnie leki zatwierdzone do ich skutecznego leczenia. Stosuje się natomiast w medycynie rozmaite leki i preparaty ukierunkowane na redukcję i łagodzenie niektórych objawów towarzyszących BPD. Pomagają one osobom z Borderline w miarę normalnie funkcjonować w społeczeństwie, choć wiele z nich generuje niestety szereg uciążliwości związanych z efektami ubocznymi ich działania.

Poniżej prezentujemy nasze zestawienie preparatów  oraz leków mogących mieć zastosowanie wspomagające w walce z symptomami zaburzeń Borderline, choć oczywiście należy pamiętać, iż kluczową rolę w leczeniu BPD odgrywa psychoterapia.

1. BPD TRIO FORTE

Unikalna formuła preparatu jest kombinacją substancji organicznych. Preparat, jako że klasyfikowany jest jako suplement diety, dostępny jest bez recepty. Składniki BPD TRIO FORTE cehuje szereg działań łagodzących nasilenie wielu objawów towarzyszących BPD. Jednocześnie praktycznie nie wywołuje skutków ubocznych, bądź też są one dużo słabsze niż w przypadku tradycyjnych leków. Posiada działanie relaksacyjne. Dostarcza do mózgu substancji niezbędnych do zachowania równowagi całego układu nerwowego.

2. Lamitrin

Lamotrygina – lek stosowany w psychiatrii oraz w leczniu padaczki. Posiada działanie przeciwdrgawkowe, jak również jest szeroko stosowany w zapobieganiu zaburzeniom dwubiegunowym oraz typu Borderline. Lek na receptę, przyjmowany ściśle pod nadzorem lekarza. Może powodować wysypkę, bóle i zawroty głowy, bezsenność oraz zmęczenie.

3. Lithium Carbonicum

Preparat zawiera węglan litu, dostępny wyłącznie na receptę. Pomocny w redukowaniu nadpobudliwości układu nerwowego. Stosuje się w leczeniu epizodów maniakalnych oraz w zapobieganiu nawracaniu epizodów depresyjnych. Podawany ściśłe pod nadzorem i według wskazówek lekarza. Długość terapii ustala lekarz. Często powoduje zaburzenia pracy żołądka, osłabienie mięśni oraz uczucie zmęczenia.

4. Ryspolit

Preparat stosowany między innymi w leczeniu schizofrenii, epizodów maniakalnych oraz uporczywej agresji w szczególnych przypadkach. Dostępny wyłącznie na receptę i pod nadzorem lekarza. Posiada szereg działań niepożądanych takich jak parkinsonizm, bóle głowy, bezsenność a nawet infekcje dróg oddechowych.

5. Fluoxetine

Lek dostępny na receptę. Należy do tzw. selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI). Stosowany w przypadku zaburzeń depresyjnych oraz obsesyjno – kompulsywnych oraz bulimii. Terapia trwa zazwyczaj do 2 miesięcy. Może powodować wysypkę skórną, zaburzenia snu, stany euforyczne oraz maniakalne. Wymaga nadzoru lekarza przez okres trwania terapii.

6. Klonazepam

Lek psychotropowy wydawany na receptę. Stosowany w leczeniu depresji, stanów lękowych oraz innych dolegliwości ze strony układu nerwowego. Preparat ma również działanie nasenne. Lek może powodować uczucie ciągłego zmęczenia, bóle i zawroty głowy, senność oraz zaburzenia wzroku. Posiada silne działanie uzależniające.